fredag 1 mars 2019

Vecka 9

Vecka 9


Denna veckan fortsatte vi arbetet med bokstaven F. Vi skrev ner massa ord som började på F för att se hur många vi kunde komma på. Därefter såg vi på "Bästa bokstaven F"

Alla våra ord på bokstaven F.


Vi skulle gått på ett biblioteksbesök i Tisdags för att få en introduktion av hur man hanterar böcker och hur man beter sig på ett bibliotek, tyvärr fick vi veta att bibliotekarien var sjuk när vi kom dit. När vi ändå hade gått så långt bestämde vi oss för att stanna och leka på en lekplats i närheten och avsluta med att besöka Almviks djurgård. Där såg vi b.la. hönor, grisar, hästar, får och en ko. Även om biblioteksbesöket inte blev av var det en lyckad förmiddag för barnen. Biblioteksbesöket kommer att bli längre fram.


Vi tittar på grisarna.

I matematiken har vi börjat arbeta med mattesagor, för att lära oss tala matematikspråket och för att förstå addition (plus) och subtraktion (minus) samt likhetstecknet. De har så smått fått börja fundera ut egna matematiksagor. Några har ritat detta på tavlan.

Här skrivs en räknesaga.


I svenska och ASL har vi börjat arbeta med olika länder. Varje barn har fått välja ett land som de vill fördjupa sig i. Vi började med att prata om vad som kan vara intressant att veta om ett land och i samband med de kom vi även in på Sverige. Huvudstad, kända byggnader, avstånd och olikheter. Vi pratade t.ex. om Jon Henrik Fjällgren som kommer från Härjedalen och jojkar. Tänk att det finns andra i Sverige som faktiskt förstår vad han förmedlar och att han arbetat med renar. Barnen var väldigt fascinerade av detta. Vi har även tittat på hur barn i andra länder har de, får alla gå i skolan? ser skolan likadan ut? Nu när barnen har kommit fram till vad de vill att vi ska ta reda på om de olika länderna, tänkte vi be er om hjälp. Barnen har idag fått med sig ett papper hem med frågor som de ska besvara till på onsdag den 6/3.

Här flyger de världen runt, i en rörelsepaus innan vi landar och samtalar om olika länder.

Lite av barnens reflektioner av vad de vill veta om de olika länderna.

I svenska har vi även börjat arbeta med en metod som heter berättaransiktet. Denna använder vi efter vi läst en saga eller bok. Just nu läser vi folksagor från olika länder. Denna veckan har folksagorna varit från Somalia, Kina och Albanien. Efter sagan ritar vi upp berättaransiktet på tavlan och barnen hjälper oss att fylla i detta. Genom berättaransiktet lär man sig att minnas och återberätta. Där får man in, huvudpersoner, var det utspelar sig/miljön, vad är problemet, Hur började sagan? vad hände sen? och hur slutade sagan? Berättaransiktet kommer att följa barnen genom skolgången, då de även arbetar med detta i skolan.

Berättaransiktet, Folksaga från Somalia.

De barn som har fritids har denna veckan fått med sig ett kuvert hem med uppgifter om skola24 fritidshem. Detta är viktigt att ni läser igenom. Där ska numera scheman, ledighetslappar etc ligga.

Under vecka 13-15 kommer vi att få två VFU studenter till oss. De går sin sista termin till förskollärare och ska nu ut och göra sin sista verksamhetsförlagda utbildning. Marisa och Linda heter dom. De kommer även komma ut några dagar innan för att träffa barngruppen.


Lite massage som avslutning på veckan.


Den 18/3 är nästa studiedag, då är skolan och fritidhemmet stängt.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie, Jenny och Fredrik