söndag 31 mars 2019

Vecka 13

Vecka 13

Veckan startade upp med en ny bokstav. Denna veckan var det bokstaven H som kom till oss. Med H:et kom hjärtan och hjärnan. Hur låter dessa ord? Låter det som H i början? eller låter det som ett J? För att titta närmre på detta, såg vi ett avsnitt ur Livet i bokstavslandet, där de presenterar HJ- ljudet.


 

Vi har sedan valt att börja arbeta med hjärnan. För att introducera detta har vi sett på små klipp om hur hjärnan är uppbyggd och vad den har för funktioner. Efter klippen, fick de återberätta med hjälp av frågor och bilder vad de sett, och vad de lärt sig.
Vi har även lekt lekar tillsammans för att träna vår hjärna. Vi lekte t.ex. Kims lek, där de får se ett visst antal föremål. Man tar sedan bort en sak och barnen ska gissa vilket föremål som fattas. En annan sak som vi provade var att vi höll i en penna och släppte den. Barnen skulle sedan försöka fånga den. Då testar vi hur snabbt hjärnan skickar signaler om att den ska få oss till att fånga pennan innan den faller.

 

 

 

 

 

 

Under veckan har vi även varit iväg och tittat på en teater på Expressteatern. Den hette "Kära Nån" och handlade om Viola. Hon är en äldre dam på 80 år, men känner sig inte så gammal. HHH- härlig hemhjälp vill hjälpa henne i hemmet, men till en start blir de bara fel. Innan föreställningen hade vi förberett oss genom diskussionsfrågor, som t.ex. När är man gammal? Känner ni någon som är gammal? Gamla behöver ibland hjälp med vissa saker, behöver ni hjälp med något?

 

Denna veckan har även Marisa och Linda startat upp ett projekt tillsammans med barnen. Detta kommer de att ha tisdag och fredag. Där pratar de b.la. om barnkonventionen, vad är de? vad står de för? När de har projekt arbetar de i halvklass. Allt arbete och dokumentation de gör sätter de upp inne i ateljén. Gå gärna in och titta där och låt barnen berätta vad de gjort.

I Bornholm har vi övat på stavelser. De fick se bilder och lägga klossar framför sig. Där de visade och fick berätta hur de tänkt. Vi har valt att öva lite extra på detta, eftersom vi vet att många barn är duktiga på att höra ljuden när de får hjälp att ljuda. Dock märker vi att de varit lite svårare när man själv ska försöka ljuda.

 

I början på veckan hade vi en brandövning. Då övade vi på att utrymma lokalerna. I samband med  brandövningen insåg vi även vikten av att ha inneskor på skolan. Det underlättar en hel del vid såna här situationer.
På idrotten denna vecka har de haft pjättlekar som uppvärmning. Huvudaktivitet var olika stationer med siffror och bilder. Där skulle de läsa av bilderna och göra som bilden visar, t.ex. passa boll. Då övas koordination och bollkänsla. Avslutningsvis hade de avslappning.


 

 

 

 


Under den fria leken har barnen haft önskemål om att vi ska få välja var de ska befinna sig, dvs i vilket rum och vilka kompisar som är där. Så det har vi gjort under veckan. Detta har fungerat väldigt bra och de har hittat nya kompiskombinationer och nya lekar. Kul att se. Här kommer några bilder från den fria leken.

 

 

 



Innan vi avslutar dagen tillsammans brukar vi ha avslappning. Detta ser vi ger en god effekt för många. Att få ligga ner och varva ner och fundera över dagen. Ibland lyssnar vi på ett band som berättar för oss hur vi ska göra, ibland är det bara musik, eller så gör vi yogarörelser. Såhär kan det se ut:)

 

Som en avslutning på veckan, gjorde vi en gemensam tankekarta på tavlan. Vad tar vi med oss efter denna veckan? Såhär sammanfattade barnen de:


För kännedom, Nathalie är iväg på kurs under måndagen den 1/4. Då är Fredrik och Tina tillsammans med barnen. Till hjälp har de även Marisa och Linda.

En påminnelse från fritids: Glöm inte registrera era barns vistelsetider i skola24 fritids.



Vi önskar er alla en trevlig helg!


Med vänlig hälsning,

Nathalie, Jenny och Fredrik