fredag 15 mars 2019

Vecka 11

Vecka 11


Denna veckan startades upp med en grey of the day om Titanic som barnen önskat. De tyckte de var väldigt intressant samtidigt som det var lite känslosamt, med alla människor som inte överlevde.

I början på veckan gick brandlarmet. Vi fick då bege oss ut till vår samlingsplats. Vi hade turen att de gick efter vi ätit lunch så alla barn hade skor på sig. Efter uttryckningen pratade vi om uttryckningen och att det är bra att ha inneskor på plats om det skulle vara uttryckning  vid annat tillfälle.

I matematiken fortsatte vi öva på talets grannar. Vi gjorde de gemensamt på tavlan och avslutade med en övning där varje barn fick vars ett nummer. De fick sedan gå runt och leta upp sina grannar. När alla funnit sina grannar ställde de upp i en tallinje.








 Veckans ASL uppgift var att två och två skriva och ljuda ordlistor på länder tillsammans. Därefter fick de rita en valfri flagga och sätta in i sin ASL bok tillsammans med texten.



I vårt arbete med länder har vi skrivit ner olika länder vi besökt. Det blev en hel del. Samtidigt som de berättade var de varit tittade vi på kartan var de ligger gentemot Sverige. De har även fått se ett kort filmklipp på hur man säger  "Hej" på olika språk. De fick sedan skriva hej på olika språk. Vissa var vågliga och vågade sig på att skriva med utländska bokstäver.





En morgon när vi satte oss i samlingen kom ett stort paket till oss. Detta var från en världsmedborgare. Vad är de? Varför skickar någon paket till oss?
Givetvis öppnade vi paketet tillsammans och där i fick vi en världskarta, och massa bilder och böcker. Böckerna handlade om vänskap, våren och om vanten (folksaga). Bilderna i lådan var till hjälp för att komma fram till veckans bokstav. Redan efter böckerna, tror jag ni kan gissa vilken bokstav det rörde sig om...Jo, bokstaven V. När vi ändå är inne på bokstaven V passade vi på att ta W också.




Bokstäverna har de arbetat med i sina bokstavsböcker, där de får öva på att forma, ljuda, och hitta bokstaven.



Som en avslutning på veckan såg vi en film om våren. Vad händer under våren? Vilka är vårtecken? Efteråt delades barnen upp i tre skapandegrupper. Ena gruppen fick skapa tussilago, andra tulpaner och tredje videkissar. Detta fick de måla på olika sätt. Tulpanerna och tussilagon målade de med hjälp av en gaffel. Videkissarna målade de med pensel och med fingrarna.
När man skapat färdigt fick de arbeta vidare i sina bokstavsböcker. De som redan var klara, fick arbeta med olika spel där man övar bokstäverna. T.ex. kaboom, bokstavsmemory, läs-domino etc.








Vi har även arbetat med år lyckohjul. Här får de komma fram en och en och snurra hjulet. Den bokstaven som hjulet stannar på ska man säga vad den heter och hur den låter.



Avslutningsvis vill vi påminna er om att registrera ert barn frånvaro på skola24 varje dag de inte kan komma. Det rapporteras annars in som ogiltig frånvaro.

Även att skolan och fritidshemmet är stängt på måndag den 18/3-19.

Se gärna över era barns kläder, finns extrakläder? Har de kläder för att kunna vara ute varje dag? Regnkläder? överdragsbyxor? Vi ser att många barn saknar detta. Det blir kallt när de är ute mer än en gång om dagen.

Vi önskar er alla en trevlig helg! Vi ses på tisdag den 19/3-19.

Med vänlig hälsning,

Nathalie, Jenny och Fredrik