fredag 22 mars 2019

Vecka 12


I matematik har vi börjat arbeta med jämna och udda tal. Detta gjorde vi genom att visa två olika figurer. Den ena som barnen gav namnet Lisa vill ha ordning och tycker det är viktigt att det är rättvist. När hon ska dela t.ex. godis med en kompis så ser hon till att de får lika många. Hon gillar bara jämna tal.  Den andra figuren som de gav namnet Rudolf bryr sig inte alls om det blir lika. För honom gör de inget att allt inte går att dela lika, han är nöjd ändå. Han får ta hand om de udda, ojämna talen.



Efteråt tittade vi på talen 1-10. Vilka är jämna och vilka är udda? De tal vi kan dela till två lika stora tal är jämna. Vi såg detta på olika sätt. T.ex. genom att rita upp på tavlan och att se på färdiga bilder på klossdelar som visar antalen på jämna och udda tal.

Därefter såg vi på livet i mattelandet om jämna och udda tal. Där de repeterade en del av de vi pratat om.

När vi sett färdigt livet i mattelandet, fick de arbeta i små grupper om 2-3 stycken. I grupperna fick de vars ett tal mellan 1-10. Deras uppgift där blev sedan att skapa ett gemensamt hus. På huset skulle de rita så många fönster som siffran de fick och skriva siffran någonstans på huset. T.ex. 7, då ritade man 7 fönster och skrev siffran 7. Detta var en bra övning för samarbetet. Det var en del som tyckte de var svårt att samarbeta, om vem som ska göra vad, och vilka färger de skulle ha.






Under ASL, har vi skrivit ordlistor på bokstäverna V och Ä i par. Där de fått öva på att ljuda sig fram till orden. Även försöka komma på vad som stavas med E och vad som stavas med Ä.

Vi har även uppmärksammat allas lika värde under veckan. Genom att rocka sockorna tillsammans, prata om likheter och olikheter, skapat våra egna sockor och lyssnat på en sång om de. Vi såg även en kort film om en pojke som heter Max som har down syndrom, som berättar vad det är och hur det är att leva med de.





Vi läser tillsammans med barnen varje dag och sista tiden har vi arbetat med folksagor från olika länder och vad som gör att det kallas för en folksaga. Nu har vi läst folksagor från b.la. Albanien, Kina, Ukraina och Somalia. Detta tyckte barnen var väldigt spännande.

Nu har vi börjat läsa en kapitelbok om LasseMajas detektivbyrå. Den handlar om ett mysterium på ett hotell som Lasse och Maja ska försöka lösa.

Dock vill vi inte glömma bort de gamla klassikerna. Så vi har börjat arbetat lite med sagor av H.C Andersen. Vi har tidigare läst "Den fula ankungen" och nu har vi arbetat med "Prinsessan på ärten" Vi valde att dela upp barnen i halvklass. Där hade vi en liten Grey of the day om H.C Andersen, vem han var och vad han har gjort. Därefter läste vi sagan om Prinsessan på ärten och gjorde ett berättaransikte. Avslutningsvis skrev vi en återberättande text tillsammans. Där fick de träna på meningar. Hur säger man det i en mening. Stor bokstav vid start och avslutas alltid med en punkt. För att memorera sagan ytterligare, valde vi att göra ännu ett samarbete. De fick två och två skapa vars en madrass tillsammans. I sagan sov ju prinsessan på 20 madrasser.




I idrott har de lekt en lek som heter Mastermind. Det är lite uppbyggt efter spelet. Där tränar de både kondition, minne och samarbete. Även uppfattningen av höger och vänster övas. Till uppvärmning har de lekt olika pjättlekar, såsom kycklingpjätt. Blir man tagen i kycklingpjätt ska man stå och kackla tills någon kommer och "matar" en.



Nästa veckan startar Linda och Marisa sin VFU- period hos oss. De kommer att vara här i 3 veckor och kommer ha ett projekt tillsammans med barnen på tisdagar och fredagar. Detta kommer b.la. handla om likheter och olikheter. Eleverna har idag (Fredag) fått med sig ett papper hem, där ni får fylla i om de får medverka på foto och film kring deras projekt. Detta är enbart för användning till projektet med barnen. Läs igenom informationen och medtag pappert så fort som möjlig, så de kan börja sitt projekt.

Ha en trevlig helg!


Med vänlig hälsning,

Nathalie, Jenny, Fredrik