fredag 15 februari 2019

Vecka 7

Vecka 7


Veckan startades upp med värdegrundsarbete genom att se ett avsnitt av Ugglan och kompisproblemet. Veckans dilemma handlade om att säga förlåt på riktigt. Efteråt fick de lyfta vad de ansåg var viktigt. Kompisen satt ju inte sönder bordet med mening, måste man säga förlåt då? Hon menade ju inte de? hur känns de för de båda kompisarna? vad kan man göra? säga? kan man göra annat mer än att säga förlåt? Hur vet man att man menar de?

I matematik har vi arbetat vidare med pengar. Vi såg tillsammans en kort presentation om pengar. Hur såg de ut förr? hur betalade man? har man alltid haft mynt och sedlar? Hur ser de olika valörerna ut? vilken har störst värde? Vi tog hjälp av 10: or  och räknade med 10-hopp. Efter vi tittat på sedlarna gick vi över till mynten. 10, 5, 2 och 1 kronor. Vad är de olika värda? Innan vi började arbeta med våra matematikböcker, läste vi sagan om Lilla Plus. Den handlar om lilla addition som tycker om att lägga ihop allt hon ser. Den ger en tydligt bild av plus och att lägga ihop saker. Genom sagan fick barnen vara delaktiga med att svara i matematiska termer. I början blev svaret  kort med enbart svaret, t.ex. 4. Då fick de öva på att vidareutveckla svaret genom att t.ex. säga, jag vet att det blir 4 för att om hon hade två först och sen fick två till så blir det tillsammans fyra. Då har de använt sig av det matematiska språket. 2+2= 4. Därefter fick de prova att arbeta själva i sina matematikböcker.








I svenskan fick vi besök av Frida Fredsmäklare. Hon arbetade för FN och kom på besök för att berätta om sitt yrke. Vad står FN för, vad har vi rättigheter och skyldigheter? Hon hade även med sig gåvor till oss. En karta, en plansch med flaggor, böcker om att vara bra vänner och saker som började på Frida favoritbokstav, F. Frida gav oss bokstaven F. Den fick vi i uppgift att fördjupa oss i.







Så vi började arbeta med Finn fem fel som Frida hade med sig, och på ASL fick de skriva om Förlåt. Hur kan man säga eller göra förlåt. De fick skriva i par och samtala kring hur de skulle kunna göra. Man kan t.ex. ge en kram.



Efteråt ritade de bilder till sina texter.

I gymnastiken har de denna veckan arbetat med en hinderbana, där de övat olika grovmotoriska förmågor. Detta var väldigt uppskattat av barnen.









Se gärna igenom kvarglömda kläder tunnan igen. Ganska mycket kläder i den igen.

Vi önskar er ett trevligt sportlov!


Med vänlig hälsning,

Nathalie, Jenny och Fredrik