fredag 6 september 2019

Vecka 36

Vecka 36

Även denna veckan startades upp med värdegrundarbete. Vi såg ett avsnitt ur serien Vara vänner som heter "Varför är Ville så bråkig?" Mitt i filmen pausade vi och diskuterade, hur tror vi ville känner sig? hur tror vi att de barn som Ville bråkar med känner sig? Men även hur vi skulle kunna lösa de. Barnen kom med många egna förslag, som t.ex. säga förlåt eller ta hjälp av en vuxen.


Efteråt hade vi lite diskussionsfrågor. Vi ställde frågor som de fick svara Ja eller Nej på. När de valt svar fick de motivera varför de ställt sig där de valt. T.ex. får bara vuxna bestämma? Får pojkar ha klänning?


I svenska har vi introducerat alfabetet och Bornholmsmodellen.

Alfabetet introducerade vi genom att se ett avsnitt ur serien Livet i bokstavslandet. Detta tyckte barnen var spännande. Efteråt samtalade vi om hur många bokstäver vi har i alfabetet och hur de ser ut och låter.



Att arbeta med Bornholmsmodellen handlar om att stimulera barns språkliga medvetenhet och så småningom göra dom läsförberedda. Första steget i det arbetet handlar om att lyssna på ljud.

Detta gjorde vi genom att först sitta tysta och lyssna. Vad hör vi? hör vi något? Sedan blundade vi och lyssnade. Då hörde vi ganska många andra ljud som vi inte hörde tidigare. Därefter kom vi om på olika djur, hur låter de? Vad kallas det när katten säger mjau? att den jamar. Det var en del som inte tidigare hört ljuden som t.ex. råmar och jamar. Pratar djur som vi gör? Kan en apa prata? Ja, det finns faktiskt en sort som ska säga upp till 37 ljud! men den pratar inte känslor osv. Utan kan t.ex. varna andra för fara.

Nästa steg i Bornholmsmodellen är rim. Det har vi fokuserat på en del denna veckan. Vad är ett rim? något som låter ganska lika? Kan vi rimma? Vi gjorde en del rim tillsammans, sedan fick de arbeta enskilt. De fick vars en stencil med ramar med olika bilder i. Ramarna som rimmar skulle målas i samma färg.



Efterhand som de blev klara fick de arbeta vidare med rim i sina arbetspärmar. Några började även göra ett rimhus tillsammans med en vän.


Denna veckan har ämnet idrott och hälsa introducerats. Halva gruppen gick i onsdags och halva i fredags. Där var det inget ombyte. Utan enbart en rundvandring för att de ska känna igen stället, veta var de ska byta om och duscha så småningom. De lekte lättare lekar som inte kräver ombyte. Vi kommer meddela när det är dags att ta med ombyte och vilken dag.


När de inte har idrott och hälsa, har de ASL. Denna veckan fick de arbeta enskilt vid datorn och träna på att skriva sitt namn. Till ASL ritar eller målar de alltid något som hör till texten. Denna gång fick de måla en liten bild med sin  bokstav på.





I matematik, har vi  börjar titta på siffrorna 1-10. Vi övar på att forma siffrorna så de kommer på rätt håll. Övar för att få en djupare förståelse för siffrans värde. Detta har vi gjort b.la. genom att leka med tärningar, lägga antal till siffror eller prickar, arbetat i våra matematikpärmar, och skrivit gemensamt på tavlan. Räknat fram och baklänges etc.










Vi har nu börjat läsa Handbok för superhjältar. Denna bok är barnen väldigt glada för. Det är helt tyst i klassrummet, och de vill bara att vi fortsätter läsa hela tiden. Väldigt kul! Vid varje lästillfälle övar vi på att återberätta. Vad hände igår? Eller vad tror ni kommer hända nu? Kan ni berätta lite vad som hände i början? Genom mycket samtal tillsammans övar vi på att lyssna in varandra och få en djupare förståelse för vad vi läser.




Veckans väder har inte varit superkul, med mycket regn i perioder, men trots regn går vi ut. Barnen behöver få en paus och komma och få frisk luft. Vi ser fortfarande att det finns barn som saknar regnkläder och extrakläder i lådan.


När vi är inne på kläder, så vill vi även be er att ta på barnen skor som de själva kan sätta på sig. Vi har tyvärr ingen möjlighet att knyta 50 par skor, varje utgång och ibland ute på gården när skosnörena går upp. Ta gärna ett par andra skor eller öva på att knyta hemma så de kan fixa detta. Inte kul när halva rasten går åt att vänta på att få skorna knutna.


Viktiga datum:
  • Torsdagen den 26/9 är det studiedag, dvs. Ingen skola, enbart fritids för de som anmäler sin närvaro till fritidshemmet.
  • Onsdagen den 16/10 är det också studiedag, ingen skola, utan enbart fritids.
  • Tisdagen den 26/10 är både skola och fritidshemmet stängt.


Vi önskar er en härlig helg!

Med vänlig hälsning,

Nathalie och Pierre