fredag 8 november 2019

Vecka 45

Vecka 45


Välkomna tillbaka efter en lovvecka! Vi hoppas ni alla har haft de bra.

Jag vill börja med att tacka er för ert stora engagemang kring barnens läxa om länder. Det har varit en väldigt intressant och lärorik vecka.

Det hela började med att klassen fick ett brev från Frida Fredsmäklare. Där berättade hon vem hon var och att hon arbetade för FN. Vad är då FN och vad gör dom? Detta beskriv hon kort i sitt brev till barnen. Där hon även ställde frågor, hur vi gör om det uppstår bråk. Det ledde till del diskussioner kring olika situationer som ibland uppstår.

Frida hade även ett uppdrag till oss, att samla in hennes 20 borttappade flaggor. Dessa var utspridda i klassrummet. De hade ett fint samarbete med att få ner alla flaggor och för att se till att alla fick ta ner vars en flagga. Efteråt tittade vi på flaggorna och försökte lista ut vilket landet var, som ett tack fick de vars en gåva som grundade sig i veckans bokstav. Finn fem fel. De fick även några ord på tavlan som hade tappat bort sin första bokstav, som örlåt, in, lagga, ilm.. ja, vilken är bokstaven? Jo, F!






Bokstavsarbetet har sedan fortsatt med arbete i våra bokstavsböcker.




I Svenska denna veckan har vi även fokuserat på Bornholm, och sammansatta ord. Vad får vi om vi sätter ihop, t.ex. kött och bulle, jo köttbulle. Barnen tyckte detta var kul och har gått runt med händerna i luften. Denna handen är bad och denna handen är boll. Vad blir de? så klappar man ihop händerna och säger ordet.

Vi har även repeterat första ljudet, genom att leka en lek. Vi har lagt ut massor utav bilder på golvet och barnen har varit uppdelade i två lag. En från varje lag får komma fram och ställa sig. De får vars ett bokstavsljud eller en bokstav och den som hittar en bild med rätt första ljud får ett poäng till sitt lag. Det viktigt är också att lagkamraterna måste vara tysta under tiden, annars går poängen över till andra laget det var nog svårare än själva leken:)



I ASL, har de fått arbeta med sina faktatexter om sina länder. Det tyckte de var intressant och berättade gärna om vad maträtterna var för något.






I matematik har vi arbetat med talets grannar. Vad är en granne? Vilka är grannar till t.ex. talet 5? jo 4 och 6. För de bor sidan om. Det som är svårt här, är begreppen, före, efter. Detta tränar vi en del på just nu.


I värdegrund och skapande har vi arbetat med Kollegialt lärande denna veckan. Vi tog detta i samband med Mårten Gås som en skånsk tradition. Där fick de arbeta bordsvis. De fick vars en gås på borden som var uppdelad med band. De skulle enas om vem som skulle måla vilken del. Därefter skulle de göra gåsen fin med hjälp av olika tekniker, men de fick inte lov att se likadana ut i de olika rutorna. Koncentrationen var hög. Efteråt fick de i uppgift att gemensamt diskutera varför det är viktigt att samarbeta och vad man lär sig utav de. Detta fick de sedan svara på i samlingen. Där reflekterade vi även över vad som varit lätt och svårt i uppgiften. Resultatet finns att se i klassrummet.







I idrott och hälsa, arbetar de just nu med lekar och dans. De har b.la. lekt pomperipossa. Med dans, menas att de övar sin motorik genom att kombinera olika rörelser med kroppen.

Viktig information:

  • Vi ber er alla att kolla igenom era barns hår, det går nämligen löss i förskoleklassen
  • Vi ber er alla att samtala med era barn om att ta med leksaker, smycken, läppsyl och dylikt till skolan. Vi vill inte ha de med till skolan.
  • Nästa vecka kommer vi att arbeta med barnboksveckan.

Tack för denna veckan!


Trevlig helg,


Nathalie och Shirin