fredag 9 november 2018

Vecka 45

Vecka 45

Denna veckan fick barnen några ledtrådar till vårt nya tema. Temat börja på bokstaven S, handlar om olika personer som har olika egenskaper, kan olika saker? hjälper oftast andra...vad tänker vi på?
De fick sedan se en film från superhjälteklubben. Därefter gjorde vi en mindmap utifrån barnens tankar och reflektioner kring vad som utgör en superhjälte. Vilka finns de? vilka styrkor har de?har de några svagheter?



I matematiken förde vi ett diagram över vilken som var vår superhjälte. Innan vi gjorde ett diagram samtalade vi om varför man ritar diagram och vad man kan utläsa på de olika axlarna.  Vi var ganska eniga om att ett diagram var bra att ställa upp saker i eftersom det då blev lätt och tydligt att överblicka vilket med är flest och färst utav. Vinnaren av superhjälte i detta diagram blev Flash, den snabba superhjälten.

I samband med vårt nya tema, började vi läsa en ny bok, Handbok för superhjältar. Denna har blivit väldigt populär, vilket märks när de frågar om vi redan läst klart eller om vi kan läsa lite till.
Något som är kul att se är att barnen nu berättar för oss var titeln på boken står, vad det är man läser på baksidan kan kallas för en kort sammanfattning, och var man kan finna författaren och illustratören.


Bornholmsarbete har fortsatt med stavelser. Vi lyssnar på enklare ord, och försöker räkna ljuden. detta har vi b.la. gjort genom att visa på tavlan, och att lägga klossar. Varje elev fick vars fem klossar. Sedan gav vi barnen ett ord med två eller treljudsord. De fick då lägga antalet klossar framför sig utifrån hur många ljud de hörde, t.ex. sol, S  O   L... tre ljud.



Även ASL arbetet har handlat om Superhjältar. Barnen skrev om sin favoritsuperhjälte och ritade en bild på hur den ser ut.



På vårt utepass ritade vi av höstträd. Innan vi ritade pratade vi om hur trädet ser ut och vad trädets delar heter. Vi hann även med att leka lite lekar på stora gräsmattan. Att leka lekar är en bra utmaning då barnen måste samarbeta, lyssna på varandra och följa instruktioner.
Detta behöver vi träna mycket på.








Fredagsmys blev en film som heter Herr Pinnemans äventyr. Här får man följa en pinne genom olika årstider och äventyr längs hans väg. Vi tyckte detta var passande eftersom vi arbetat med trädet och dess delar, samt årstider och hur naturen förändras. Barnen har aldrig tidigare suttit så tysta och koncentrerade så vi antar att filmen uppskattades av alla barn.


Glöm inte att skola och fritidshem har studiedag 27/11 och då är både skola/fritids stängt.



Skolverket har en enkät som de vill att alla som har barn i förskoleklass ska svara på. Vill ni ha hjälp kring enkäten så säg till när ni hämtar på eftermiddagen. Ni får gärna låna en dator här och fylla i enkäten.


På gymnastiken har de lekt olika former av pjätt, t.ex. bananpjätt och tunnelpjätt. Just nu är det fokus på lättare lekar för att få en bra sammanhållning och för att lära nya lekar att kunna ha nytta av på rasterna. Det är även en bra konditionsträning, vilket gör att de blir lite varma i kläderna. Just nu ser vi att många utav barnen inte vill duscha efter gymnastiken. Vi ser gärna att även ni pratar med barnen om vikten utav  att duscha efter träning.






Vi vill även påminna om gymnastikkläder, då en del glömt bort detta! Barnen ska ha med sig gymnastikkläder och handduk antingen på onsdagen eller torsdagen. Vet ni inte vilken dag som ert barn har gymnastik hittar ni det i tidigare inlägg.

Nästa fredag den 16/11 ska klassen iväg på teater. Vi åker från skolan kl.8.30 så ALLA måste vara på skolan senast till skolstart kl.8.10.



Trevlig helg!