fredag 26 april 2019

Vecka 16

Vecka 16


Denna veckan har varit kortare än vanligt och vi börjar känna att tiden går så himla fort!

...men vi jobbar på för att hinna med så mycket som möjligt!

Denna veckan har vi arbetat klart med matematiksagor/räknesagor. De har fått redovisa sina räknesagor för varandra. Detta upplevdes väldigt positivt. De fick rita upp och läsa sin saga framme vid tavlan.





Vi har fortsatt arbeta med vårt tema om kroppen. Vi har nu pratat och sett klipp på hur, hjärta, hjärna, lungor fungerar. Vad har de för funktion och vad mår kroppen bra respektive dåligt utav. De har fått göra tester med hjälp av kroppen precis som vi gjorde när vi arbetade med hjärnan. De har fått känna på sin puls, i olika lägen, när vi sitter och när vi gjort någon fysisk aktivitet.

De har även fått lyssna på sitt eget hjärta med ett riktigt stetoskop, hur låter de egentligen? slår de snabbt? sakta?





Vi har även experimenterat med lungorna, genom att andas in och ut. Hur fungerar lungorna då?
För att förtydliga detta fick de se de på en figur.




Våra tänder har vi arbetat en hel del med under veckan. Vi har sett filmklipp på hur man ska ta hand om sina tänder, ritat upp diagram, pratat om vad tänderna mår bra respektive dåligt utav. Som en avslutning på veckan påbörjades ett experiment. Ett ägg fick symbolisera våra tänder. Ägget la vi ner i ett glas med Coca-cola. På måndag ska vi se vad som händer med ägget. Barnen fick ställa hypoteser om vad de tror kommer hända. Deras tankar gick ungefär såhär; Det blir ett hål på ägget och det blir brunt.




I ASL har de fått börja skriva om våra olika kroppsdelar. De arbetar två och två och skriver ner vad de minns. Imponerande vad de kan.







Denna veckan har vi börjat arbeta med något som heter Läsfixarna. Detta handlar om att förklara olika lässtrategier för eleverna som mentala verktyg för ökad förståelse. Vi har denna veckan arbetat med spågumman och konstnären. När vi arbetade med spågumman, läste vi HC. Andersens saga om Hans och Greta. Vi avslutade sagan lite innan och lät barnen använda sin fantasi och berätta hur de trodde sagan skulle sluta. När barnen fantiserat klart, fick de höra slutet. När vi arbetade med konstnären läste vi en bok om tandborstning. Efteråt fick de rita hur de tror ett tandtroll ser ut.




Veckan avslutades  med kramlådan:)



Viktig information:

Nästa vecka är skolan och fritidshemmet stängtonsdagen den 1/5 pga röd dag.

Ingen gymnastik, utan alla har elever springer Rynkebyloppetfredag den 3/5. Detta lopp springer skolans alla elever för barncancerfonden. Vi startar dagen som vanligt i klassrummet 08.10. Eleverna ska då vara klädda för att kunna gå ut och springa ( mjuka kläder och skor för att kunna springa med) Inget ombyte sker efteråt. Om man vill kan man skänka en valfri summa pengar till barncancerfonden. Detta kan man göra via Swish på nr: 123 650 07 14.

Vi sätter nu upp lappar på anslagstavlan i hallen för utvecklingssamtal. Vi vill att samtliga bokar in sig på en ledig tid så fort som möjligt. Skriv elevernas namn när ni bokar tid.