fredag 14 februari 2020

Vecka 7

Vecka 7


Denna veckan har vi arbetat med bokstaven P. Vi fick ett brev av Peter Pirat som tappat bort sin skatt. Han behövde hjälp med att samla ihop sina 16 P för att kunna resa vidare. När vi hittat alla P ville Peter ha hjälp med att räkna ihop poängen på hans P. Varje färg på hans P hade olika poäng.




Vi började med att färgsortera dom i ett stapeldiagram, för att sedan sammanställa poängen.
Detta blev en bra matematisk övning med problemlösning, diagram och matematiska begrepp.

I temat med superhjältar har vi experimenterat med kraft. En superhjälte kan ju inte ha tunga material på sig för att kunna lyfta och flyga iväg. Vi såg ett avsnitt ur Triggy testar för att se vad det är som gör att saker flyter och sjunker, efteråt testade vi själv vad som flyter och sjunker. Innan vi började skrev vi i ett protokoll där vi skrev ner våra hypoteser om  vad vi tror händer.







I matematik har vi börjat arbeta med 10-kompisar, dvs. de två tal som tillsammans bildar talet 10. För att öva på detta har vi sett ett klipp ur Livet i mattelandet, arbetat tillsammans i klassrummet, med stenciler och skapat.





I skapande fick de öva sin finmotoriska utveckling genom att klippa ut sina händer. Händerna limmade de sedan fast på ett papper. Tanken med skapandet var att de ska kunna se hur man kan hitta 10-kompisarna på ett enkelt sätt.




Denna veckan har vi börjat läsa Musse och Helium. Fråga gärna barnen vad den handlar om, eftersom vi övar mycket på att återberätta.

I ASL har vi skrivit i par. Denna veckan skrev vi ner namn på de superhjältar vi känner till.



Även på idrotten har de haft superhjältetema, där de haft en smidighetsbana. I banan övade de styrka, prickskytt,snabbhet och koncentration. Denna lektion var väldigt uppskattad.







I slutet på veckan, hade vi en Grey of the day om alla hjärtans dag. Vad står de för? Dagen till ära, blev det arbete i deras jag-böcker där de skrev och ritade om någon som betyder mycket. Därefter blev de mycket värdegrundsarbete. Vi såg b.la. ett kort klipp, där ingen pratar utan bara gör goda gärningar till varandra och vad de leder till. Efteråt diskuterade vi klippet. Vad kände vi när vi såg de? hur tänker vi? Gör vi så? ser det ut så på skolgården? i affär?

klippet kan ni se på Youtube om ni skriver: Life vest inside- kindness boomerang - "One day"




Veckan avslutades med fredagsmys och en kram-lådan. I lådan finns alla barnens namn, en efter en går de fram och drar ett namn, namnet de drar ger man en kram och så fortsätter de tills namnen är borta.



Viktig information:


  • Detta är sista veckan som vi lägger information på bloggen. Efter lovet börjar vi med information på Infomentor.
  • Nästa vecka är det ingen skola. Fritids är öppet för de barn som anmält sin närvaro.
  • Idag gick information ut i Infomentor om att skolan är en låst skola som de flesta av Malmös skolor är. Detta är för elever och personal ska känna sig trygga under en dag i skolan. På så sätt minskar risken för stöld, hot utifrån, obehöriga personer i lokaler m.m. Mer info kring detta kan  ni läsa på infomentor. Efter lovet kommer vi att börja låsa våra dörrar kl. 08.10. Dörrarna öppnas igen kl. 13.00 när skoldagen slutar.

Vi önskar er en trevlig vecka! Ses igen, 24/2.


Med vänlig hälsning,

Nathalie och Shirin